Leestijd 2 - 3 min
Een projectweek bomvol burgerschap
Al jaren organiseert De Ortolaan Roermond een groots opgezet project voor de bovenbouw. Cultuurcoördinator Iris Lacroix vond het hoog tijd voor een doorgaande lijn en initieerde met collega’s ook een bijzondere educatieve week voor de onderbouw. Die kwam er, en hoe! De jongeren leerden van alles over zichzelf, anderen en verschillende geloven en culturen.

Wat wil je leerlingen meegeven tijdens de projectweek? Die vraag stelde Iris aan haar collega’s. Uit de antwoorden kristalliseerde zich al snel een rode draad. “Over het thema Ik geloof in jou was iedereen enthousiast”, vertelt Iris. “Dat idee groeide elke week als we afstemden over het programma.”

Iris in gesprek met leerlingen

Wie ben je en wie is de ander?

Het team wilde leerlingen bewust maken van hun identiteit en die van de ander en ze kennis en indrukken meegeven van verschillende geloven en culturen. Ook dát moet je immers leren, om nu en straks actief mee te kunnen doen in onze maatschappij. Leerkrachten maakten allemaal hun eigen programmaonderdeel en zo ontstond een divers aanbod. Wat deden leerlingen zoal?

In de gymles voerden leerlingen een ceremoniële HAKA-dans uit als echte Nieuw-Zeelandse Maori’s. Bij geschiedenis gingen leerlingen met elkaar in gesprek over hun reacties op de film The Pianist, naar het waargebeurde verhaal over de Poolse en Joodse pianist Władysław Szpilman die het getto van Warschau overleefde tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Op excursie

Leerlingen gingen ook op excursie naar een katholieke kerk, een synagoge en een moskee. En ze kookten gerechten uit allerlei culturen. “Er is veel aandacht besteed aan de voorbereiding van leerlingen op de verschillende onderdelen”, vertelt Iris. “En elke dag reflecteerden leerlingen op de activiteiten. Ze hebben interviews gedaan en artikelen gemaakt die in een magazine zijn verzameld als afsluiting van de projectweek en in de school was een expositie.”

Bouwen aan zelfvertrouwen

Extra leuk: de leerlingen en leerkrachten stuurden elkaar allemaal een briefje waarin zij uitlegden waarom zij in de ander geloven. Iris: “Zo speelde nadenken over en werken aan ‘zelfvertrouwen’ ook een rol tijdens deze projectweek.”

Gerechten maken die aansluiten bij je achtergrond of cultuur: leuk en lekker!
“Projectweek heel anders dan je gewone weektaak”

“We hebben een stadswandeling gemaakt door Roermond en naar allerlei gebouwen uit verschillende periodes gekeken”, vertelt Machello. “Dat was leuk, al was de wandeling wel heel lang. Het bezoek aan de moskee vond ik interessanter. Eerst kregen we op school uitleg over culturen en geloven. In de moskee maakten we ook een gebed mee, dat was bijzonder. Zo’n projectweek is heel anders dan gewoon je weektaak maken. Dat vind ik saaier, zo’n week is heel afwisselend en speciaal. En de hapjes die we hebben gemaakt waren superlekker.”

“Nog nooit in een synagoge geweest”

“Véél leuker dan gewoon les, die projectweek”, vindt Lesley. “Ik ben naar de synagoge geweest, zo’n gebouw had ik nog nooit gezien. Ik ben wel eens eerder in een moskee geweest tijdens een open dag. Ik vond het leuk dat we gerechten gingen maken uit de streek waar je familie oorspronkelijk vandaan komt. Ik heb Nonnenvotten (een Limburgs gebakje, red.) gemaakt. Bij gym gingen we een HAKA doen nadat we filmpjes hadden gezien over hoe ze dat in andere landen doen. Dat was wel gek, maar we deden wel allemaal mee.”

Iris Lacroix heeft de organisatie van de projectweken voor de onderbouw overgedragen aan de nieuwe kartrekker Madelon Meijer.

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel, Maartje van Berkel