Leestijd 1 - 2 min
Na stage bij De Spoorzoeker en De Ortolaan verknocht aan het speciaal onderwijs
Nada Addi liep stage op De Spoorzoeker (speciaal onderwijs) en De Ortolaan (voortgezet speciaal onderwijs) in Roermond. “De combinatie was heel fijn. Zo kon ik ervaring opdoen met het werken met jongere kinderen en met jongeren.”

Van tandartsassistente tot juf

Het duurde even voor Nada haar weg vond in het werkende leven. “Ik wilde van jongs af aan juf worden, maar ging uiteindelijk toch naar de opleiding voor tandartsassistente omdat vriendinnen daarvoor kozen. Omdat ik mezelf toch écht als leerkracht zie, ben ik weer met de deeltijd-pabo begonnen.”

Ook de positieve stage-ervaringen op de Aloysiusscholen in Roermond droegen bij aan dit besluit, want Nada vond werken met de ‘speciale’ doelgroep fantastisch. “Ik sta zoveel sterker in mijn schoenen nu. En ik vind werken met deze jongeren supertof. Ik heb echt een sterke band met ze gekregen.”

Meebouwen aan waardevolle projectweek

Tijdens haar laatste weken op De Ortolaan als ambulante ‘vliegende keep’ in verschillende klassen, hielp Nada mee met de organisatie van de projectweek ‘Waar geloof jij in?’. Leerlingen gingen aan de slag met het thema identiteit en bezochten onder meer een katholieke kerk, een synagoge en een moskee. Dat laatste bezoek regelde Nada.

Voor veel leerlingen was dit hun eerste kennismaking met een moskee. Ze deden het geweldig tijdens de rondleiding. Ze waren geïnteresseerd en stelden zich respectvol op.” Dat er aan dit thema aandacht wordt besteed op school, vindt Nada heel belangrijk. “Er zitten meerdere culturen op school en het is goed dat je elkaar leert kennen en begrijpen. Zo word je je bewust van stereotypen die ieder mens natuurlijk heeft.”

Afstudeerthema: eigenaarschap

Nada deed haar afstudeeronderzoek over eigenaarschap. Ze interviewde onder anderen leerkrachten en leerlingen, ook van andere scholen voor voortgezet speciaal onderwijs in de regio. Met de ‘verse’ kennis van haar opleiding en onderzoeksliteratuur gaf Nada tips mee om het werken met leerdoelen verder te versterken.

“Eén van de uitkomsten is dat de leerkracht als professional per leerling goed inschat welke mate van eigenaarschap passend is, maar dat iedere leerling het écht fijn vindt om zelf keuzes te kunnen maken in wat en hoe hij leert. Doelen dan concreet maken, is nog best een uitdaging. Leuk om te zien dat De Ortolaan er al veel mee bezig is en nu teamleden aan elkaar koppelt: die leren als maatjes van elkaar.”

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel